Undersøgelsen er udarbejdet af Epinion på vegne af Applaus. Rapporten er formuleret af Epinion og Applaus. Undersøgelsen bygger videre på viden fra Applaus’ Borgerundersøgelse 2022. Som en del af vores overordnede projekt Borgerundersøgelse 2023-24 er undersøgelsen udarbejdet i tandem med rapporten Unge i fokus.

Hovedresultater

Live- vs. hjemmekultur

Live- og hjemmekultur er ikke i konkurrence med hinanden – de hænger sammen

  • Jo flere typer hjemmekultur borgerne forbruger, desto oftere tager de af sted til liveoplevelser.
  • En borger, der forbruger en type hjemmekultur, har i gennemsnit tre oplevelser med livekultur om året. En person, som forbruger syv typer hjemmekultur, har til gengæld seks oplevelser med livekultur årligt.

Hver fjerde borger er storforbruger af både live- og hjemmekultur – hver tredje forbruger kun sjældent

  • Inddeler man borgerne efter forbrug, er 27 % storforbrugere af både live og hjemmekultur, mens 31 % er sporadiske lavforbrugere af både live og hjemmekultur.
  • 23 % tilgår primært livekultur, men sjældent hjemmekultur, mens 19 % forbruger oftest kun hjemme.

Hvad mener vi med livekultur og hjemmekultur?

Begrebet livekultur dækker i undersøgelsen over oplevelse af kultur inden for scenekunst, rytmisk musik, klassisk musik eller museumsbesøg “live” i selve kulturinstitutionen – dog ikke på festivaler.

Hjemmekultur og digital kultur henviser til forbrug af kulturelt indhold, der kan opleves inden for hjemmets fire vægge. Det kan være onlineformater, fx digitale spil, lytte til musik, se film/serier, lytte til podcast mv., men omfatter også analoge formater som fysiske bøger.

Kulturens værdi

Kulturens økonomiske bidrag til samfundet er vigtigt – dens langsigtede betydning er vigtigere

  • 83 % er enige i, at det er vigtigt, at kulturelle tilbud er tilgængelige for fremtidige generationer – og 82 %, at de er til rådighed i fremtiden, selvom man ikke bruger dem nu.
  • 67 % er enige i, at kulturelle tilbud er vigtige, fordi de bidrager økonomisk til samfundet.

Viden, følelser og fællesskaber motiverer – interesse, pris og manglende tid er barrierer

  • Viden (17 %), glæde (14 %), socialt samvær (12 %) og underholdning (11 %) er de største motivationer for at opleve livekultur.
  • Interesse (33 %), økonomi og pris (27 %), tidsmangel (11 %) og geografisk afstand (10 %) er de største barrierer for at opleve livekultur.

Kulturforbrug

Hver tredje har været af sted ca. hver anden måned

  • 30 % af borgerne har deltaget i scenekunst, rytmiske eller klassiske koncerter og opera samt museumsbesøg hver anden måned eller oftere i det seneste år.

Museumsbesøg mest populært

  • 72 % af borgerne har besøgt et museum inden for de seneste 12 måneder. 55 % har oplevet teater og scenekunst, 43 % rytmisk koncert, 22 % klassisk koncert.

Hver ottende var slet ikke afsted

  • 13 % af alle borgere har ikke oplevet teater og scenekunst, rytmiske koncerter, klassiske koncerter og opera eller museumsbesøg i de seneste 12 måneder.

Digitalt kulturforbrug

Hver anden interagerer med livekultur på sociale medier

  • 49 % enten liker, kommenterer, deler, følger eller lignende med teater og scenekunst, rytmiske koncerter, klassiske koncerter og opera eller museer på sociale medier.

Hver anden interagerer med livekultur på sociale medier

  • 49 % enten liker, kommenterer, deler, følger eller lignende med teater og scenekunst, rytmiske koncerter, klassiske koncerter og opera eller museer på sociale medier.

Digitalt hitter især scenekunst – kun sjældent museer

  • 49 % af borgerne forbruger teater og scenekunst (inkl. standup) online eller via tv. Det gælder i mindre grad rytmiske koncerter (36 %) og klassiske koncerter og opera (25 %) – og kun sjældent museer (13 %).

De unge oplever oftere livekultur digitalt end andre

  • Borgere under 30 år oplever oftere liveoplevelser online end andre aldersgrupper, fx i form af optagelser på tv-kanaler eller tvstreaming (35 % vs. 29 %), optagelser via internettet (26 % vs. 10 %) og live via streaming (24 % vs. 16 %).