Culture Segments
I Borgerundersøgelsen og Publikumsundersøgelsen 2022 har vi inddraget Culture Segments fra Morris Hargreaves McIntyre, som inddeler borgerne i otte forskellige segmenter, på baggrund af borgernes motivation og ageren som kulturforbrugere.
Culture Segments kan give dig en større forståelse for dit eksisterende og potentielle publikums værdier, holdninger og ønsker for at engagere sig i kulturlivet og særligt scenekunsten.
Er du interesseret i at arbejde videre med segmenterne? Få mere viden om publikumssegmentering ved at downloade Applaus’ håndbog “KEND DIT PUBLIKUM” her.
Bekræftelse
Bekræftelsessegmentet er samvittighedsfulde. De tager bevidste beslutninger, dedikerer sig til det, de ser, og tager nødigt risici, men foretrækker det velkendte, som pålidelige kilder har sagt god for.
Fang deres opmærksomhed: Brug masser af anbefalinger og forsikringer. Mundtlig anbefaling fra en betroet ven er den ultimative validering. TripAdvisor, anmeldelser, stjerner i avisen vil forsikre om, at der ikke er nogen risiko. Når de først har besluttet sig, er de sikre på bedst mulige oplevelse.
Kanaler: Loyalitetsordninger og klub. Vil gerne holdes ajour og informe- res i god tid. Vil kunne se sig selv i begivenheden.
Relationer: Vender tilbage til der, hvor de er godt tilpas. Fortrolighed med sted, og mennesker betyder alt.
Berigelse
Berigelsessegmentet har respekt for fortiden, er meget selvstændige, men forsigtige. De søger det velafprøvede.
Fang deres opmærksomhed: Vil ikke narres af markedsføring, men ser efter enkel information på dansk, der redegør for oplevelsens kvalitet. Vil gerne have forsmag, før de køber, så klip, uddrag, og grundig information forsikrer om godt køb. Er prisfølsomme og vurderer pris over for kvalitet, så de ved, hvad de køber.
Kanaler: Nostalgi, det velkendte og etablerede, ’smagsprøver’ og uddrag.
Relationer: Loyale. Søger medlemskab af steder, hvor de føler sig godt tilpas, og som imødekommer deres behov.
Underholdning
Vil underholdes. Det skal være mainstream. Gerne som en del af en ’pakke’, hvor man får det hele med.
Fang deres opmærksomhed: Foretrækker at holde sig til det gennemprøvede. Betragter popularitet og kendte navne som garanti for kvalitet. Kan lide markedsføring og reklamer – det er en nyttig måde at få information på. En stor dyr kampagne på reklametavler er fx en indikator på, at noget har høj produktionsværdi.
Kanaler: Tv-reklamer, events, indslag med kendte navne.
Relationer: Ønsker at være en del af den store oplevelse, men ikke af venneklubber o.lign.
Essens
Selvsikre. Vidende. Kunst er vigtigt for deres eksistens. Søger højeste kvalitet. Engagerer sig følelsesmæssigt i kunst.
Fang deres opmærksomhed: Ser markedsføring som noget for andre mennesker, der har mere brug for det. Er mindre tilbøjelige til at læse markedsføringsmateriale end andre, så glem omfangsrig info. De er så indædt selvstændige, at de næsten gør en dyd ud af ikke at blive påvirket.
Kanaler: Trykte medier, hjemmesider, radio, nichemedier, personlig dagsorden og samfundsmæssig vigtighed.
Relationer: Ønsker at være en del af et overordnet ’vigtigt’ projekt, der har kultur og kunst i centrum.
Tilkendegivelse
Entusiastiske, ’kulturelt altædende’, sociale, fællesskabsorienterede, omfavnende og inkluderende.
Fang deres opmærksomhed: Vil ikke tilhøre et markedsføringssegment. Vil føle sig ’indenfor’ og som en del af samtalen. Ønsker ikke at være genstand for reklamer – det er upersonligt. Ønsker en emotionel, personlig forbindelse. Vil behandles som en ven. Markedsføringen skal være ’inkluderende’.
Kanaler: ’Vi-sprog’, Facebook-grupper, netværk, radio og trykte magasiner.
Relationer: En del af noget større.
Perspektiv
Glade for deres eget. Ikke så interesserede i at udvide ’synsfeltet’, men optagede af at udforske og lære noget.
Fang deres opmærksomhed: Mindst bange for at gå glip af ting. Hvis det, du laver, er i tråd med deres eksisterende interesser, så er de på og motiverede for at engagere sig – håber, du gør tingene levende for dem. Vurderer selv, om arrangementet er relevant for dem.
Kanaler: Abonnerer kun på det, der interesserer dem i forvejen, fx via mailinglister.
Relationer: Kun optagede af egne interesser.
Frigørelse
På flugt fra en stresset hverdag med mange krav og forpligtelser.
Fang deres opmærksomhed: Du har kun én chance for at fange deres opmærksomhed. Læg alle salgsargumenter frem på én gang, og giv mere end én god grund til at tage afsted. Servér det hele med en klar opfordring til at komme ud af vagten. Sørg for, at de ved det, hvis begivenheden kun finder sted denne gang.
Kanaler: Abonner kun på det, der interesserer dem i forvejen, fx via mailinglister.
Relationer: Kun optagede af egne interesser.
Stimulering
Aktive. På udkig efter nye, usædvanlige oplevelser, Sociale, men skiller sig gerne ud fra mængden og trenden.
Fang deres opmærksomhed: Nyder markedsføring som kunstform, deler den, hvis den er begavet, smuk eller visuelt stærk, ikke ellers. Markedsføringen skal fremhæve det, der gør oplevelsen exceptionel og anderledes. Væk deres nysgerrighed og interesse, ’den store afsløring’ under besøget.
Kanaler: Sociale medier, WOM, event- kalendere, info i det offentlige rum.
Relationer: Flygtige, søger det radikale, det ekstra- ordinære. Lever dette som brand.
Figuren herunder viser fordelingen af Culture Segments fra Applaus’ borgerundersøgelse Perspektiver på publikum fra 2020: