Du ankommer alene til en fyldt foyer, hvor vennegrupper eller par står og taler med hinanden. I pausen træder du dig selv lidt over tæerne, mens du skynder dig på toilettet eller står alene i baren uden nogen at vende 1. akt med.

Det her scenarie kan være grunden til, at mange mennesker ikke har lyst til at tage alene ind og se en forestilling, for teater bliver ofte anset som en meget social oplevelse, man gerne vil dele med andre.

I Applaus’ publikumsundersøgelse fra januar 2020 svarede hver femte, at de ville gå mere i teatret, hvis de havde nogen at opleve scenekunsten sammen med, og det fik flere medier til at skrive spørgende, om teatrene reelt overså et socialt potentiale?

På Nørrebro Teater gav undersøgelsen stof til eftertanke. Stedets egne publikumsundersøgelser blandt betalende gæster pegede da også på, at op mod 20 % ville komme oftere, hvis de havde nogen at følges med. Herudover svarede 37 % (i sæsonen 17 – 18), at en medlemsklub kunne få dem til at besøge Nørrebro Teater oftere.

Du kan følges med os

På den baggrund har Nørrebro Teater startet Torsdagsklubben, forklarer arrangementschef Charlotte Kjær. 

”Det er en klub for folk, der gerne vil i teatret – men mangler nogen at følges med. Det er vigtigt for os, at ingen skal føle sig alene i teatret. Derfor koster det heller ikke noget at være med, og man skal kun betale for billetten,” forklarer hun.

Billede af Charlotte Kjær fra Nørrebro Teater
Charlotte Kjær, arrangementschef på Nørrebro Teater

Helt konkret mødes Torsdagsklubben inden forestillingen, hvor en vært fra teatret byder alle velkommen og fortæller lidt om aftenens oplevelse. Herefter sidder Torsdagsklubben sammen i salen (i corona-sikker afstand), og i pausen følges de ud til et fælles bord og sidder sammen. Hvis nogen har lyst til det, kan man også tage et glas vin eller en kop kaffe sammen efter forestillingen.

”Det kan være en stor barriere, hvis man ikke har nogen at tage i teatret med. Vi håber, at et initiativ som dette kan være en trædesten. Måske kan gruppen med tiden blive helt selvkørende, eller det kan være, at folk begynder at opleve, at det faktisk også er helt ok at gå alene i teatret,” påpeger Charlotte Kjær.

Ikke i mål med klubben

I skrivende stund er 36 tilmeldt Torsdagsklubben, der blev lanceret 1. maj. Spørgsmålet er så, om det tal peger på en succes?

”Jo, jeg mener, at det er en mega succes! Vi havde måske håbet på 10 deltagere, så jeg synes, at 36 er et rigtig flot antal alt taget i betragtning. Vi har ikke lavet den store markedsføring for konceptet, og vi er også stadig i en periode, hvor vi prøver os frem. Det var en idé, der var ansporet af undersøgelserne og publikums egen feedback, som vi hurtigt førte ud i livet,” understreger Charlotte Kjær.

Blandt medlemmerne i klubben er der fem mænd, mens resten er kvinder. Den fordeling stemmer fint med både landsdækkende og interne undersøgelser, fortæller Charlotte Kjær:

”Traditionelt set ved vi, at der er flere kvinder end mænd, der går i teatret – og samtidig er der flere enlige kvinder i hovedstadsområdet. Derudover ved vi også, at kvinderne gerne vil deltage i de her sociale begivenheder. Det er ikke fordi, at mænd ikke vil i teatret, men de rækker ikke så meget ud, så initiativer, der skulle tiltrække dem, skulle nok formidles på en anden måde,” vurderer Charlotte Kjær.

På nuværende tidspunkt er der afviklet Torsdagsklub to gange i forbindelse med forestillingen Alle gode ting – uden det helt store fremmøde.

”Vi lærer hele tiden af den her proces, og vi fandt så ud af, at det ikke var den måde, vi skulle starte initiativet op på. Derfor laver vi nu et reelt opstartsmøde på én dato, som vores medlemmer af klubben kan komme til. Her får de også selv indflydelse på, hvordan og hvor tit vi skal afvikle arrangementer. Det skal være en åben snak om, hvad publikum drømmer om at få ud af initiativet, og så ser vi på, hvordan det skal udvikle sig i fremtiden,” afslutter Charlotte Kjær.

Læs mere om Torsdagsklubben på Nørrebro Teater her.

Artiklen er udarbejdet af Iscene.dk og udgivet i et mediesamarbejde med Applaus.