Fankultur forbinder man sædvanligvis med pop- og sportsstjerner som Rihanna og Ronaldo nærmere end for længst afdøde komponister som Mahler og Haydn. Men klassiske musikere har også engagerede fans og følgere. Det har helt konkret værdi for orkestre og ensembler, der forstår at bruge det rigtigt. 

Den Danske Strygekvartets succes hænger uløseligt sammen med deres musikalitet. Men succesen bliver også hjulpet på vej af deres sociale medier, hvor de har mange engagerede fans. Det har stor betydning, fortæller bratschist Asbjørn Nørgaard på en WhatsApp-linje fra Los Angeles. 

”Det evige spørgsmål er, hvordan man får solgt koncertbilletterne. Alle klassiske musikere er en slags coverbands, så det er vigtigt med en identitet og en fortælling. Tilstedeværelsen på sociale medier er en del af det. Det giver helt klart noget på bundlinjen: Vi sælger mere musik og flere billetter”. 

Kvartetten er netop nu på turné i Nordamerika. Her mærker de også en menneskelig og kunstnerisk effekt fra de sociale medier. 

”Vi har ikke en personlig relation til alle, men nogle følgere har vi efterhånden lært at kende. Det er rigtig hyggeligt, at man føler, man bliver en del af nogle lokalsamfund rundt i verden og ikke bare flyver ned og spiller uden at vide, hvem modtagerne er. Det er enormt godt for koncertens virkelighed, tror jeg”. 

Idéen kommer indefra 

Kvartetten har ikke nogen forkromet strategi for sociale medier, men de har alligevel en klar idé om, hvad de gør. 

”Alt, hvad vi gør, er drevet af, hvem vi er. Den måde vi kører det på, passer til os. Hver gang vi har prøvet at lægge indviklede planer for vores sociale medier, er det gået helt galt. Folk på den anden side af skærmene kan hurtigt lugte, hvis det ikke er autentisk. Hvis man prøver at pådutte sig et aktivitetsniveau eller en type opdatering, som ikke passer til én, tror jeg, at det næsten er værre end at lade være”, fortæller Asbjørn Nørgaard.  

Nye tider for fankultur i klassisk musik 

Branding- og kommunikationskonsulent Sabrina Stender Solis har studeret fankultur i klassisk musik. Hun fremhæver netop Strygekvartettens autenticitet og tilføjer, at succes på sociale medier forudsætter, at man er i øjenhøjde med sine følgere og i stand til at tilpasse sig. 

”Det handler om at give fansene medejerskab – at have en dialog, lytte til fansene. Men sociale medier ændrer sig hele tiden. Måden at gøre det på for to år siden er slet ikke måden nu. Det er med at have en agil tilgang til det og gøre sig selv aktuel. Det kræver ressourcer at være med på beatet og forstå tendenser og trends”. 

Hvis vi ser mod øst, øjner vi muligvis en ny trend med en fankultur i klassisk musik, som ligner fankulturen fra pop- og sportsstjerner.  

”Særligt i Sydkorea er det kæmpestort, og man ser unge mennesker i lange koncertkøer, som er helt oppe at køre, som hvis det var Justin Bieber”, fortæller Sabrina Solis, som ser en udvikling i den retning herhjemme: ”I den vestlige verden er det mere en ting, der er ved at komme i gang, men det er i opstartsfasen. Der er sket meget under corona, hvor mange orkestre og musikere er blevet mere bevidste om deres digitale tilstedeværelse”. 

Sabrina Stender Solis er cand.merc.(kom.) og branding- og kommunikationskonsulent. Hun har blandt andet studeret fankultur i klassisk musik. Solis er indehaver af Solis Consulting. www.solisconsulting.dk 

Den Danske Strygekvartet

Den Danske Strygekvartet har siden 2002 markeret sig i ind- og udland med indspilninger af både klassisk musik og folkemusik og internationale turnéer. Kvartetten arrangerer desuden en årlig festival, DSQ Festival. www.danishquartet.com