Få ressourcer giver publikumsudvikling vanskelige kår
For et projektteater som Musikteatret SAUM, der er afhængige af projektmidler, kan en delvis bevilling være ensbetydende med, at publikumsudviklingen bliver skåret fra.
En jagt efter midler
Sascha Hegner Specht er producent på projektteatret Musikteatret SAUM, som primært producerer hybridforestillinger mellem børneteater og opera. Teatret drives af projektmidler og holder til i Faxe Kommune.
”Udfordringen er, at der ganske enkelt ikke er ressourcer til driften. Publikumsudviklingen, langsigtet strategi og det opfølgende arbejde ligger i driften. Vi arbejder på at budgettere vores kommende produktioner så realistisk, at der er plads til også at kunne arbejde målrettet med publikumsudvikling, for hvad nytter det, at vi laver en pissefed forestilling, hvis den ikke kommer ud til nogen,” spørger hun retorisk. ”Men med et støttesystem, hvor vi typisk kun får ca. 60-70 % af det ansøgte beløb, skal vi bruge alt for meget tid på at fundraise de sidste penge,” fortsætter hun.
Kunst eller publikum
Fra d. 5.- 12. maj står SAUM bag JORD, Kunst og Naturfestivalen i Faxe Kommune. Det har dog været en kamp at skaffe tilstrækkeligt med midler for at realisere festivalen, og der er derfor blevet løbet stærkt for få de sidste penge i hus, hvilket betød, at det først var tre uger før festivalens begyndelse, at de kunne begynde at arbejde rigtigt med festivalens målgrupper.
”Det er et kulturelt problem, at vi ikke får fuld-finansieret projekterne. I det lange løb bliver det simpelthen ikke bæredygtige forestillinger. Jeg ser så mange forestillinger, der er lige ved og næsten, og undskyldningen er hele tiden; ’vi fik kun 70 % af vores budget; vi ville gerne have haft en komponist på, men det fik vi så ikke.’ Der er hele tiden kompromiser, som er brandærgerlige. Både for kunsten, men ikke mindst for publikum, for forestillingerne når simpelthen ikke derud. Fordi det er formidlingen og publikumsrelationsarbejdet, som bliver skåret væk, når projektet ikke bliver fuld-finansieret. Det er simpelthen det, der er det nemmeste, fordi vi hellere vil lave fed kunst,” fortæller hun.
Foto: Frida Gregersen