– Hvilke værktøjer og metoder til at arbejde med publikumsudvikling har du fået ud af at følge Applaus’ læringsforløb?
“Jeg har haft tre fokusområder på kurset. Det allervigtigste har været at få publikumsudviklingen til at være en gennemsyrende kraft i organisationen. Vi skulle have udviklet et fælles sprog, hvor alle kunne være med. Alle fra frivillige til bestyrelse. Derudover har vi naturligvis arbejdet med øget tilstrømning af publikum, både i forhold til nye og eksisterende grupper, og sidst men absolut ikke mindst har vi arbejdet for at udvikle en model for, hvordan vi tilpasser koncertformatet til forskellige segmenter, så koncerten bliver en helstøbt oplevelse. Det har været vanvittigt brugbart at mikse teori med praksis.”
– Hvordan har det været at kunne sparre med kollegaer fra andre kulturinstitutioner undervejs?
“Det har været en af de bedste ting ved kurset. Vi var et ret lille og sammentømret hold, og det gjorde, at der var stor tillid blandt os deltagere. Vi var super gode til at inddrage vores erfaringer fra vores respektive områder og bidrage med løsninger. Det har været meget inspirerende at arbejde med kolleger, som også kommer fra andre dele af kulturbranchen – for uanset om man arbejder på et museum, et teater eller et spillested, så er det ofte de samme udfordringer, der skal løses.”
– Hvordan arbejder I med publikumsudviklingsprojekter i jeres kulturinstitution?
“Vi arbejder løbende med publikumsudvikling. Vi er regionalt spillested, så det er en af vores kerneopgaver. Udover at arbejde med publikumsudvikling i diverse projekter om talentudvikling, genrefællesskaber eller ungearrangører, så er publikumsudvikling blevet noget, der gennemsyrer det daglige arbejde på tværs i organisationen. Vi bidrager alle, og alle bidrag er vigtige. Uanset om man er frivillig, cateringansvarlig, spillestedsleder eller kommunikationsansvarlig. Helt praktisk arbejder vi lige nu på at udvikle et dashboard, hvor vi ud fra vores eksisterende data, observationer og i fremtiden interviews hele tiden kan videreudvikle på vores viden om publikum og Fermatens segmenter.”
Fotograf: Dennis Nederby.