Med TUTTI-projektet har klassiske ensembler fået ny viden og konkrete publikumsudviklings-værktøjer blandt andet til at forstå og styrke deres brand. Klara Bernat, ensemblechef for Ensemble Midtvest, fortæller, hvordan projektet har givet hendes ensemble en bedre forståelse af branding, blandt andet ved at arbejde mere bevidst med storytelling, ikke kun som en del af deres brand, men som en integreret del af ensemblets identitet.


‘The Good Life’ er et fællestræk ved alle koncerter

Ensemblet har i de senere år gjort mange ting for at række ud til publikum – blandt andet ved at arbejde med mange forskellige koncertformater. Opgaven i forhold til branding har derfor været ikke at opfinde, men at finde den røde tråd i alle de initiativer, ensemblet havde taget – og derfra udvikle en brandidentitet.

“Det var en rigtig god vejledning, fordi vi fik tjekket, ‘hvorfor laver vi den slags koncerter og den slags koncerter?’ Når vi så på alle vores ide-bobler, kunne vi se, at der faktisk var en ting, som gik igen,” siger Klara Bernat og tilføjer, at trods den store forskellighed i koncertformaterne, er ‘The Good Life’ et gennemgående tema, der går igen både i ensemblets visioner og i deres koncerter:

“Vi skal beskrive det mere tydeligt, især på dansk. Alt, hvad vi laver, er enten godt for vores sjæle, godt for vores krop eller godt for vores sanser. Hospitalskoncerter og yoga-koncerter er gode for vores krop. Klassisk musik er altid godt for vores sjæle. Vi laver rigtig mange restaurantkoncerter, som er gode for vores sanser, og samarbejds-koncerter med billedkunst eller med dans, som også er godt for andre sanser. Så alt hvad, vi gør, er godt for vores liv, på den ene eller anden mode.”

Stærkere brandidentitet i hele ensemblet

Generelt er Ensemble Midtvest gennem TUTTI-projektet blevet meget mere bevidste om, hvem de er, og hvad de vil. Det er også blevet klart, at med et lille ensemble kræver det, at alle medlemmer engagerer sig i arbejdet med publikumsudvikling og forstår vigtigheden af det – fordi ensemblet på mange måder er brandet, og fordi der ikke er en marketingsafdeling, der kan prioritere det som eneste opgave.

Klara Bernat fortæller, at ensemblet både er mere bevidste om storytelling generelt, men også er blevet langt mere bevidste om det strategiske og processuelle aspekt. Den største udfordring er tid og ressourcer, forklarer hun:

“Det er en stor udfordring at have tid, fordi vi har timemanagement i vores liv. Det er for travlt. Når vi finder en ny rytme, så virker det, men det at finde en ny rytme eller et nyt værkstøj – en ny ting, som vi skal gøre, og som skal bygges ind i vores hverdag – det tager rigtig lang tid. Og ekstra tid, som vi normalt ikke har.”

En anden udfordring, Klara Bernat møder, er, at både musikere, bestyrelse og publikum kan være skeptiske overfor nye tiltag:

“‘Hvorfor skal vi ændre det, når vi har gjort sådan her i 20 år eller 150 år, og vi har et publikum – og vores publikum godt kan lide det. Og vores kernepublikum siger, at de elsker det vi laver.’Så det er udfordrende at overbevise folk både indenfor og udenfor organisationen om, at det er en god ide at lave publikumsudvikling,” siger hun.

Ønske: En TUTTI-coach

Et af TUTTI-projektets mest håndgribelige resultater er den øgede synlighed, som ensemblet har fået blandt nye målgrupper, fortæller Klara Bernat. Mens Ensemble Midtvest stadig har et stærkt kernepublikum, oplever de, at nye grupper bliver opmærksomme på dem – og det skyldes i høj grad den outreach-strategi, TUTTI-projektet har givet dem.

Klara Bernat forklarer, at for ensemblet handler det ikke kun om at tiltrække folk til koncertsalen; det er også en indsats for at møde mennesker der, hvor de er:

“For os betyder outreach, at vi møder menesker, hvor de er, i aktiviteter de allerede gør eller i fællesskaber, de allerede er i. Gennem pop-up-koncerter viser vi dem, hvad klassisk musik er, og vi møder nye publikumssegmenter – ikke ved at bringe dem ind, hvor vi er, men ved at komme ud, hvor de er. Hvis en procent kommer til os, er det en succes, og hvis de 99 procent har fået en oplevelse med klassisk musik og givet dem et kendskab til ensemblet, er det også en succes.”

Fremadrettet vil ensemblechefen arbejde videre med de strategier, TUTTI har introduceret. Noget hun ønsker mere af, er datadrevet viden og samarbejde med andre ensembler. Derudover ser hun en stor værdi i at have en fast sparringspartner, som kan hjælpe med at navigere i de strategiske beslutninger, ensemblet står overfor. Man kan kalde det en slags TUTTI-coach, der kan guide ensemblet i det fremtidige publikumsudviklingsarbejde:

“Hvis der var noget, jeg kunne ønske mig, vi havde de næste fem år, er det en sparringspartner, som vi kan tjekke med, hvor vi er om seks måneder eller tre år. Både fordi vi har spørgsmål, men også bare for at holde os på sporet,” slutter Klara Bernat, der er glad for de resultater, der er nået gennem TUTTI.